Pages

December 20, 2013

Aku, Hamba Berkelana Di Bumi Tuhan



kredit


Aku dulu,

Bak anak kecil bermain sambil tersenyum sendiri,
Asyik dengan permainan duniawi penuh warna-warni,
Yang seindah pelangi selepas hujan di petang hari,
Hingga alpa tujuan lahirnya ke dunia yang fana ini.


Aku dulu,

Bak pelayar kehilangan kompasnya,
Belayar tanpa tahu destinasi akhirnya,
Hanya mara mengejar fantasi dunia,
Terlupa tugas agung menjadi khalifahNya.


Aku dulu,

Bak penjenayah di mahkamah duniawi,
Berhujah penuh semangat membela diri,
Beralasan untuk bersenang dan bergoyang kaki,
Dari mengerah keringat menyampaikan al-Haq yang suci.


Aku dulu,

Bak tikus kecil di kawasan pembentungan,
Yang busuk, kotor, gelap lagi menjijikkan,
Diselubungi jahiliyyah pekat, hitam yang merosakkan,
Membutakan hati dari merasa indahnya hidup bertuhan.


Aku dulu,

Bak kijang buta lari ketakutan,
Ke kiri, ke kanan mengelak sang murabbi punya bidikan,
Juga dari perangkap tarbiyah yang penuh kemanisan,
Dek gersang dan kontangnya hati kehausan iman.


Aku kini,

Bak bayi baru lahir dari rahim ibunya,
Menangis nyaring sesaat udara mengisi paru-parunya,
Hati meraung saat dikenalkan kembali siapa itu Sang Pencipta,
Kerna sesal betapa jahilnya diri sebagai hamba marhaenNya.


Aku kini,

Bak singa garang mengaum di hutan belantara,
Gagah perkasa mengejar buruan yang lincah larinya,
Bersemangat jitu menyebarkan risalah ad-deen mulia,
Tatkala sedar tugas khalifah tergalas di atas bahunya.


Aku kini,

Bak empangan yang melimpahkan isinya,
Menyalir dan menyuburkan tanah yang kemarau sekian lama,
Membasahi segenap hati dengan iman kepada Pencipta Yang Esa,
Sambil menyulusuri liku tarbiyah mengharapkan hanya redhaNya.


Aku kini,

Bak orang minyak yang gigih menyental kulitnya,
Membersihkan lekit minyak hitam dengan sedayanya,
Sesukar mengikis tebal karat jahiliyyah bersarang di jiwa,
Akhirnya bebas dari perhambaan yang selain daripadaNya.


Aku kini,

Bak Si Pungguk merindukan bulan di malam hari,
Yang makannya tak kenyang terkenangkan si jantung hati,
Hanya mendamba kasih dan rahmah pemilik alam buana ini,
Agar dapat menghadap Ar-Rahman Ar-Rahim di syurgaNya nanti.



P.s - Puisi ni ditulis ketika berdaurah. Nampak sangat tak fokus masa tu. Hehe. Tapi sekurang-kurangnya harap dapat memberi manfaat. ^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...