Pages

December 26, 2013

Seketul Daging Bernama Hati








Aku melihat seketul hati,
Dulunya merah menyala dengan obor perjuangan islam,
Kini membara malap, tertunduk lesu menyembah bumi,
Kerna disiram apinya dengan curahan futur yang melalaikan.


Aku melihat seketul hati,
Dulunya harum semerbak didakap ukhuwwah fillah,
Kini membusuk, berlendir lagi merebak dipenuhi nanah ,
Kerna diselubung harumnya dengan najis hasad dan ego yang meloyakan.


Aku melihat seketul hati,
Dulunya berkilau gemerlapan digilap tarbiyyah,
Kini menggerutu, berkarat tebal menghilangkan serinya,
Kerna ditempel kilauannya dengan karat jahiliyyah yang merosakkan.


Aku melihat seketul hati,
Dulunya suci bersih disental muhasabah dan taubat kepadaNya,
Kini kelam, berbintil hitam memenuhi segenap penjuru,
Kerna dinodai kesuciannya dengan maksiat dan dosa yang menjelikkan.


Aku melihat seketul hati,
Dulunya lembut basah digenangi dzikir mengagungkanNya,
Kini gersang, merekah lagi rapuh menanti untuk jatuh berkecai,
Kerna dihenyak kelembutannya dengan kata-kata lagha yang merugikan.


Sesungguhnya seketul hati itu, ku lihat terbenam dalam di dada sempitku....

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...